Användarvillkor
Användarvillkor för Producenter till den tjänst som förmedlas av Rosenkvarn AB org.nr 559179–3939.
1. Allmänna villkor
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) är ett juridiskt bindande avtal som gäller mellan dig som Producent (”Producent”/”Ni”) och Rosenkvarn AB (”Rosenkvarn”/”Vi”). Villkoren avser och gäller vid användandet av tjänst FarmUp (”Tjänsten”/”FarmUp”) och avser försäljning och profilering via FarmUps applikationer.
I samband med att Ni blir Producent hos FarmUp uppmanas Ni att acceptera Villkoren som beskriver Tjänsten samt de rättigheter och skyldigheter Ni respektive Vi har gentemot varandra. Vid godkännande av Villkoren och skapande av konto garanterar Ni att:
Syftet med Villkoren är att förklara på vilket sätt Ni tillåts använda Tjänsten FarmUp samt vilka rättigheter och skyldigheter Ni har vid användandet av Tjänsten.
2. Tjänsten
FarmUp är en försäljningskanal där Producenter kan sälja närproducerade livsmedel direkt till registrerade slutkunder. Målsättningen med Tjänsten är att erbjuda nya försäljningskanaler där Producenter får möjligheten till bättre ersättning och kan nå fler kunder. Samtidigt stärker Tjänsten de lokala samhällena och bidrar på sikt till en bättre miljö.
2.1 Villkor och skyldigheter för att få använda Tjänsten
För att få ansluta till Tjänsten krävs det att Ni:
Att Ni förmedlar varor som går i linje med FarmUps syfte – närproducerade.
2.2 Registrering
För att använda FarmUp måste Ni skapa ett konto samt acceptera Villkoren. Ni kan skapa ett konto genom producentversionen av FarmUp – FarmUp för Producenter. Vid registreringen samlar Vi in den information som är nödvändig för oss för att kunna erbjuda er Tjänsten och för att kunna förmedla betalningar till er.
Vid registreringen godkänner Ni även Stripes villkor för kortbetalning. I vissa fall kräver Stripe att Ni som producent verifierar er med ID.
Ni ansvarar själva för att de uppgifter Ni uppger vid registrering stämmer och är sanna. Vidare ansvarar Ni för att säkerställa att uppgifterna Ni har inrapporterade i Tjänsten är aktuella.
3. Försäljning till konsument
3.1 Platser för utlämning
Försäljning via FarmUp kräver för genomförande av utlämning att Ni skapar en plats alternativt ber om tillåtelse att gå med i en existerande plats. Ni måste alltid säkerställa att Ni har rätt att använda platsen. Med plats avses t.ex. er gård, er tomt, en parkering.
Den som skapar en plats blir administratör för platsen. Som administratör har Ni rätt att godkänna eller neka andra producenter till att sälja på platsen. Administratören har även rätt att avfärda en annan Producent på platsen om den uppträder på oacceptabelt sätt.
FarmUp tillhandahåller specifika platser som är öppna för Producenter i mån av tillgång. Vilka de specifika platserna är framgår av aktuell information. Användandet av dessa platser förutsätter att Ni följer de befintliga regler som finns för platsen. Vid misskötsamhet blir Ni uteslutna från platsen samt Tjänsten.
3.2 Varor & Försäljning
Producent ansvarar självständigt för att lägga in varor och information om varorna i Tjänsten samt att angiven information är korrekt och sanningsenlig.
Ni kan välja en produktbild, antingen från FarmUps bildbibliotek eller en bild från ert unika bildbibliotek om Ni valt att Vi fotograferar åt er. Ni kan även ta en egen bild direkt i appen.
Ni måste ange hur varan säljs (fast eller varierande vikt). En produkt får som högst avvika +/- 10 % av den angivna vikten. Ni anger vidare hur mycket av varan som finns i lager med en specifik vikt. Ni anger priset på varan och bär ansvaret att de angivna priserna är vad Ni avsett att sälja varorna för.
Ni bestämmer tid, datum och plats för leverans av varor. Medan försäljning pågår kan ej dessa uppgifter ändras. Säljer ni via utlämning, ansvarar Ni för att vara på plats och leverera varorna enligt överenskommelse. Dyker Ni inte upp kan Ni bli avstängda från Tjänsten.
Ni ansvarar för att de varor som ligger i lagret i Appen överensstämmer med ert faktiska lager. Att sälja produkter genom andra kanaler är tillåtet. Däremot får Ni inte ha SAMMA produkt i lager via FarmUp om Ni även säljer den på andra ställen. Ni har möjlighet att pausa en plats medan försäljning pågår, Ni kan i sådant fall inte ta emot fler order men måste fullfölja de order som redan kommit in.
Upptäcker Vi att en Producent inte varit sanningsenlig i sina produktbeskrivningar samt angivna certifieringar riskerar Ni som producent att bli utesluten från Tjänsten.
3.3 Beställningar
Kunders beställning visas för Er efter avslutat köp varpå Ni börjar förbereda för leverans. Inträffar något oförutsett som gör att Ni inte kan fullfölja en order har Ni möjlighet att plocka bort ordern. Köpet återgår i sådant fall och kunden återfår omgående sina pengar automatiskt. Utnyttjas denna möjlighet på ett felaktigt sätt riskerar Producenten att bli avstängd från Tjänsten.
3.4 Utlämning
Utlämning sker genom att kunden visar en QR-kod som Ni skannar varpå kunden får sina varor och ordern slutförs. Uppstår problem med din telefon och du hindras från att kunna skanna, kan kunden i sin order manuellt godkänna att utlämningen skett korrekt.
Dyker kunden ej upp i tid för utlämning blir ordern automatiskt avslutad. Kunden ansvarar för att vara på rätt plats och tid.
Dyker Producent inte upp i tid för utlämning kan Producenten bli avstängd från Tjänsten. Producenten har rätt att låta en annan person lämna ut varor i dess ställe, men denne ska då använda Producentens telefon och inloggningsuppgifter. Alternativt kan Producenten delegera en annan person som ”utlämnare” i appen. Den kan då på samma sätt lämna ut varor direkt genom appen åt producenten som ej kunde närvara.
4. Avgift för konsumentförsäljning (utlämningar, gårdsbutiker och REKO-ringar)
För användandet av tjänsten där Producenten ansvarar för att lämna ut produkter på egen hand, utgår en avgift till FarmUp på 2 % av totalbeloppet på beställningen från kund. Denna avgift erläggs genom ett automatiskt avdrag vid genomfört köp. Avgiften är ej vinstdrivande och används för att täcka FarmUps drift och tjänstekostnader för kortbetalningar & Klarna.
Avgiften på Tjänsten kan komma att ändras och FarmUp förbehåller sig rätten att göra det självständigt. Däremot kommer information om eventuella höjningar meddelas tre månader innan genomförandet.
5. Skyldigheter under hanteringen av en order
Ni står ansvariga för att produktbeskrivningen är korrekt och sanningsenlig samt att varorna som utbjuds är av hög kvalitet.
Ni bär produktansvaret och ansvarar för eventuella fel, skador eller sjukdomar som Kund kan orsakas av Er vara.
Ni ansvarar för att befinna er på rätt plats vid rätt tid för utlämning av varor till kund.
Ni ansvarar för att produkter lämnats av hos bud inom tidsramen eller funnits tillgängliga för upphämtning enligt avtalade tider.
Ni ska alltid göra ert yttersta för att kunden ska bli nöjd.
Ni ska ej avboka order i onödan. Måste Ni avboka en order ska kunden informeras om det.
Ni har ansvaret för det fall en konsument reklamerar eller ångrar en vara.
Ni som Producenter ska i övrigt uppfylla de krav som framgår enligt Villkoren.
Uppfyller Ni som Producenter inte ovannämnda skyldigheter eller annars bryter mot Villkoren riskerar Ni att bli avstängd från Tjänsten med omedelbar verkan.
6. FarmUp Företagsförsäljning
FarmUp tillhandahåller även försäljning för Producenter till företagskunder på utvalda områden. Vilka de specifika platserna är framgår av aktuell information. Användandet av FarmUp Företagsförsäljning förutsätter att Ni följer de befintliga regler som finns för Tjänsten. Vid misskötsamhet blir Ni uteslutna från FarmUp Företagsförsäljning och eventuellt också Tjänsten.
6.1 Varor & Försäljning
Företagsförsäljning utgår från sortimentet i ditt Företagslager. Företagskunder kopplade till en försäljningszon erhåller ett aktuellt sortiment från deltagande producenter. Leveransdagar och tider för upphämtning hos Producent och utkörning till Kund styrs automatiskt av våra applikationer.
Har Producenten erhållit en beställning ska den förbereda varor för transport. Genom vår plattform bestämmer Producenten om varorna ska hämtas eller om den önskar att lämna av direkt hos FarmUps externa logistikpartner
Varje beställning ska packas med unika fraktsedlar som tillhandahålls av FarmUp genom våra partners. Som producent ansvarar du för att en kund har en fraktsedel med unik kod per kolli som produkterna packas i.
Fram till köpstoppet för leveranstillfället har du möjligheten att välja och ändra ifall du vill att budet ska hämta de beställda varorna på angiven adress, eller om du vill lämna av de färdigpackade kassarna själv hos budet.
Väljer du att budet hämtar produkterna betalar du en extra tjänst. Kostnaden går oavkortat till budet och kalkyleras enligt aktuell prislista som kan erhållas från FarmUp.
Lämnar du själv måste du förhålla dig till öppettiderna som anges i appen.
Möjlighet att kontakta budet finns direkt i appen och vi uppmanar er att informera budet i god tid ifall hinder uppstår. Om Producenten inte levererar produkterna eller produkterna inte finns redo för upphämtning kommer kunden få pengarna tillbaka för sin beställning. Producenten riskerar även att bli utesluten från tjänsten.
6.2 Ansvar och Fakturering
För användandet av tjänsten FarmUp Företagsförsäljning ansvarar Producenten för att följa förhållningsreglerna i appen, där bud administrerat av FarmUp ansvarar för leverans av produkter. Vid försäljning med FarmUp Företagsförsäljning utgår ingen avgift till FarmUp. Producenten betalar endast för logistikkostnaderna som uppkommer i samband med transport till kund. Logistikkostnaderna bygger på stafflade modeller och styrs av mängden som transporteras. Fraktas varor från flera producenter till en och samma kund (samdistribution) kalkylerar plattformen ut vad varje Producent procentuellt ska betala av totalen.
Producenten är ansvarig för varorna fram tills dess att budet har skannat in fraktsedlarna. Vid förlust av produkter ersätter budet den totala summan enligt gällande försäljningsvillkor. Eventuella avvikelser i leveransen hanteras i samarbete med FarmUp och kunden.
Vid försäljning till Företagskunder ansvarar Producenten för att fakturera kunden direkt, enligt de villkor som överenskommits.
7. FarmUp för Offentliga kök
FarmUp tillhandahåller även försäljning för producenter till offentliga kök inom utvalda områden. Offentliga kök kan vara kommuner, skolor, eller andra offentliga aktörer som är kopplade till FarmUp-plattformen. Försäljningen fungerar enligt våra befintliga regler och förutsättningar.
7.1 Hantering av Beställningar
När en beställning från ett offentligt kök läggs, måste Producenten hantera den innan den blir slutgiltig. Detta innebär att Producenten inom 24 timmar ska godkänna, justera, eller avvisa ordern.
7.2 Leverans och Logistik
Leveransdagar och tider för upphämtning hos producenten och utkörning till offentliga kök styrs automatiskt av våra applikationer. När beställningen har godkänts, packas varorna med unika fraktsedlar som tillhandahålls av FarmUp genom våra partners.
Om varorna inte är klara för leverans, har kunden rätt till återbetalning, och producenten riskerar att bli utesluten från tjänsten.
7.3 Ansvar och Fakturering
Producenten är ansvarig för varorna fram tills dess att budet har skannat in fraktsedlarna. Vid förlust av produkter ersätter budet den totala summan enligt gällande försäljningsvillkor. Eventuella avvikelser i leveransen hanteras i samarbete med FarmUp och kunden.
Vid försäljning till offentliga kök ansvarar Producenten för att fakturera kunden direkt, enligt de villkor som överenskommits.
8. Reklamation
Producenten ansvarar för reklamationer från dess kunder. Vill en kund reklamera en vara för att något är fel på varan samt att felet fanns vid köpet och utlämnandet och ej orsakat av kunden skall producenten erbjuda kunden en ny vara alternativ ge kunden pengarna tillbaka. Behöver Ni som Producenter hjälp eller stöd i hanteringen av reklamationer kan Ni kontakta vår kundservice på FarmUp via kontaktuppgifter som anges i FarmUps applikationer.
Får kunden ej kontakt med Producent eller ej fått hjälp i tid kommer FarmUp kompensera kunden och rikta ett regressanspråk mot Producent motsvarande det belopp FarmUp kompenserat kunden med. Producenten riskerar även att avstängd från Tjänsten.
Tekniska problem avseende Tjänstens funktion ansvarar FarmUp för.
8.1 Ångerrätt från Kund
Producenten ansvarar för köp som kund ångrar. Vill en kund ångra sitt köp ska kunden kontakta Producenten. Dock är försäljning av livsmedel enligt Distansavtalslagen (2005:59 Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler) som snabbt kan försämras/bli gammal samt varor som med bruten försegling ej lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och att förpackningen har brutits av kunden undantagna ångerrätt.
Behöver Ni som Producenter hjälp eller stöd i hanteringen av reklamationer kan Ni kontakta vår kundservice på FarmUp via kontaktuppgifter som anges i FarmUps applikationer.
9. Marknadsföring
Genom att använda FarmUps tjänst godkänner Ni som Producent att FarmUp har rätt att använda bilder, texter och annat material som Ni laddar upp på plattformen för marknadsföringssyfte. Detta inkluderar användning av materialet på FarmUps hemsida, i våra applikationer, på sociala medier samt i annan marknadsföring kopplad till FarmUp och dess tjänster. FarmUp förbinder sig att använda materialet på ett sätt som är förenligt med tjänstens syfte och integritet. Om Ni inte längre önskar att materialet används för marknadsföringsändamål ska Ni kontakta oss skriftligen, varpå vi gör en individuell bedömning av ert önskemål.
10. Ansvarsbegränsning
FarmUp ansvarar för en fungerande Tjänst. FarmUp ansvarar ej för Producentens varor och utbjudandet av dessa och har inget produktansvar. Till exempel ansvarar FarmUp inte för:
11. Ångerrätt
Vill ni som Producent inte längre använda vår tjänst FarmUp kan Ni när som helst avregistrera er. Detta kan däremot inte göras under den tiden Ni har en pågående order att förbereda och leverera. Efter det att en kund genomfört ett köp kan Ni inte ångra att Ni utbjöd varan via vår tjänst. Det vill säga avgiften till FarmUp måste betalas.
12. Avslutande av Konto
Ert konto kan avslutas på två grunder:
13. Immateriella rättigheter
Hemsidan och Apparna ägs av Rosenkvarn AB. Allt innehåll är skyddat av bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Företagsnamn, produktnamn, varumärken, bilder, texter, layout och information om tjänster samt produkter får inte kopieras eller användas utan godkännande av Rosenkvarn AB.
Material som fritt får användas (med referens till källa) kan hittas under ”Pressmaterial” på vår hemsida.
Producenterna har tillstånd att använda FarmUps logga och i övrigt profilera sig med FarmUp genom att nämna FarmUps namn och logga i enlighet med de riktlinjer som framgår av samarbetet mellan FarmUp och Producenten.
14.Force Majeure
Skulle yttre omständigheter bortom rimlig kontroll medföra att FarmUp inte kan fullfölja sina åtagande mot dig som Producent ska det ej anses vara ett brott mot Villkoren. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder.
15. Uppdatering av villkoren
FarmUp kan utan förvarning till Producent ändra, förändra, ersätta eller ta bort innehåll i Tjänsten utan att ge särskilt meddelande om detta. FarmUp äger även rätt att ändra avgiften för Tjänsten. Ändras storleken på avgiften kommer Ni dock informeras om detta i förväg.
FarmUp förbehåller sig vidare rätten att göra ändringar i Villkoren när som helst och utan att i förväg inhämta Producentens godkännande. Ändringar av Villkoren kommer att publiceras på hemsidan och i Appen. Ändringarna träder i kraft en vecka efter det att FarmUp har informerat Producenten om ändringen per mejl eller i samband med att Producenten accepterat Villkoren i Appen vilket görs i samband med uppstart av appen, där de nya villkoren behöver godkännas för att gå vidare.
16. Tvistlösning och tillämplig lag
Vi hoppas inte det händer men skulle det hända att en tvist uppstår försöker Vi lösa den direkt med er. Skulle det ej vara möjligt ska detta Villkoren tolkas i enlighet med svensk lag i svensk domstol där Stockholms Tingsrätt ska vara första instans.